Novinky

Firemní strategie prakticky & užitečně, 10. října 2024, MSIC Ostrava

Jedna akce, která vám pomůže naplánovat celý příští rok. Načerpejte inspiraci od Stanislava Tichého (humancraft) a Libora Witasska (DC VISION), jak dát do kupy firemní strategii, která neskončí v šuplíku.

💡 Uslyšíte

  • Jak začít pracovat na firmě a ne ve firmě
  • Top 5 chyb při tvorbě a implementace firemní strategie
  • Kterých světových trendů v business planningu se chytnout
  • Komu a čemu je dobrý Entrepreneurial Operating System
  • Co to je hoshin kanri a proč to chcete

 

AI bouře přichází: Jak být o krok napřed

Ve vzduchu je cítit bouřka, důsledky pandemie a vysoké ceny energií už jako argumenty pro slabší výsledky manažerů nefungují, potenciál pro zlepšení výkonnosti je potřeba hledat jinde a jinýma očima.

Tradiční manažerské recepty ani další implementace LEAN na snížení nákladů či zvýšení produktivity už nemusí stačit, občas zbývá už jen doslova „pár drobných“ v úzkých místech díky implementaci optimalizací skrze Teorii omezení. Zatímco potenciál nástrojů LEAN se u řady firem již vyčerpal a finanční přínosy zlepšování (Kaizen) jsou často už jen mizivé, pak ale dnes už většinou víme, že AI může zvyšovat přidanou hodnotu ve velkém – a to s AI teprve začínáme.

Co je to Generativní umělá inteligence (Gen AI)?

Umělá inteligence (AI) se dělí v principu na dva typy, analytická AI (strojové učení) a generativní AI (gen AI). Strojové učení se v ekonomice již ve větším rozsahu používá a potenciál má například v automatizaci, ve zdravotnické diagnostice a telemedicíně, v údržbě strojů a dopravních prostředků, v optimalizaci dopravy či zčásti i v provozu e-commerce.

Hlavním hybatelem změn v roce 2025 bude generativní AI. Kopiloti a AI agenti nejsou jako virtuální asistentka Siri v iPhonu, která umí plnit jednoduché pokyny. AI agenti umí jako softwarové nástroje vyhodnocovat vstupy do procesů a vytvářet komplexní řešení problémů o mnoha krocích zcela bez zásahu člověka.

Ve službách bude gen AI výrazně zvyšovat přidanou hodnotu pro zákazníky a spoluvytvářet novou zákaznickou zkušenost, v marketingu a prodeji, v generování inovací nebo vývoji nového softwaru, ale i třeba v identifikaci nekalých praktik a podvodů ve finančnictví a pojišťovnách. Ve službách lze očekávat nárůst AI v digitální inzerci, ale i v průmyslu filmové, video a hudební zábavy. Gen AI aplikace od Googlu jako Veo2 budou vytvářet reklamní videa, ale budeme svědky prvních filmů, videí u hudby vytvořených pouze pomocí gen AI.

Ve výrobních firmách se již většinou vyčerpal potenciál úspor i potenciál zefektivnění z metod štíhlé výroby zvané LEAN (přístup k výrobě způsobem, kdy se producent snaží uspokojit v maximální míře zákazníkovy požadavky tím, že bude vyrábět jen to, co zákazník požaduje) a zbývají občas už jen „drobné“ v úzkých místech a pak právě AI ve výrobních firmách povede ke: zkrácení vývoje nových produktů, generování nových myšlenek v inovacích, zvyšování produktivity, úspor i kvality produkce a výraznému zvyšování návratnosti investic.

Gen AI pomůže rovněž akceleraci robotiky a automatizace v průmyslu, vizuální kontrole a prediktivní údržbě, přímý podíl lidí na výrobě bude dále klesat.

V oblasti gen AI je naše Evropa stále více muzeum pod otevřeným nebem. EU sice vede v důrazu na udržitelnost, avšak svými regulacemi brzdí rozvoj disruptivních technologií, což má velmi negativní důsledky a na průmysl to má obecně větší dopady než ony vysoké ceny energií.

AI pomáhá při zvyšování efektivity, kreativity, rychlosti, rozsahu a kapacity, ale je potřeba zdůraznit i aspekty značných rizik a možná ztráta důvěry, pokud se neaplikují pomocí odpovědných přístupů.

Jak začít s AI ve firmě?

Nejlepší způsob, jak začít svou cestu s Gen AI, je nechat si od nás pomoci! Tým odborníků společnosti DC VISION na Gen AI vám může pomoci na každém kroku vaší cesty – od nápadů a brainstormingu, jak zajistit hladší a efektivnější chod vaší společnosti, až po poskytování služeb a podpory. Společnost DC VISION používá strukturovaný proces o čtyřech krocích, který vám pomůže provést vás od počátečních nápadů, kde ve vaší organizaci uplatnit Gen AI, až po její úspěšnou transformaci pomocí Gen AI.

Co od nás získáte?

  • 4-fázový model od vytvoření odpovědných pravidel AI až po implementační akční plán
  • hlubší pochopení Gen AI, AI nástrojů, rizik a příležitostí
  • různé případové studie od firem, které se již vydaly na cestu implementace AI
  • trénink vašich lidí na AI možnosti a využívání AI pro generování nových inovačních nápadů (ITS & AI)

Jaké nástroje máme k dispozici:

  • DCV AI CAPABILITY ASSESSMENT™
  • AI Pravidla a principy
  • Firemní AI & Strategie
  • AI Akční plán (Road Map)
  • Inovační systémy myšlení s Gen AI (ITS & AI)
  • Kapacity pro programování a provoz AI aplikací ve spolupráci s DNAI (Analýzy Big Data, Vizuální kontrola výrobků, Řízení kvality s AI, Prediktivní AI údržba strojů, Optimalizace procesů, Digitální dvojče)

Na počátku si lze naše služby vyzkoušet odborným AI workshopem, ve kterém lze identifikovat úvodní příležitosti a rizika implementace AI, následně série konzultací, která vyústí v sestavení plánu implementace AI ve vaší firmě.

Co může AI udělat pro vás?

AI již transformuje podnikání. Kontaktujte nás, abyste se dozvěděli více o této rychle se vyvíjející technologii – a o tom, jak ji můžete začít efektivně používat.

Vyzkoušejte sílu umělé inteligence s Everbotem

Strategie radikálního výběru možností

Současná turbulentní doba s neustálými změnami vyžaduje vysoce dynamický přístup ke strategii každé firmy. Prošli jsme různými etapami změn, spustili jsme implementace různých vysoce produktivních technologií, různě intenzivní implementace LEAN metod a různě efektivní budování LEAN kultur, digitalizace procesů i digitalizace business modelů, to vše umocněné pandemií až po radikální změny v energetice i hledání nového místa v bublajících deglobalizujících se dodavatelských řetězcích.

V digitálních business modelech jsme společně s CEO společnosti Chart Ferox panem Bronislavem Převrátilem hledali další možnosti zvýšení přidané hodnoty a zlepšení komfortu pro klienty, což vyústilo v přeměnu tradiční strojírenské firmy na digitální společnost, která postupně buduje digitální ekoprostředí pro své klienty, kteří využívají technologických benefitů kryogeniky. 

Dnes se potýkáme s dalšími silnými turbulencemi, jejichž rychlost jen narůstá, od rychle se šířící „infekce“ umělé inteligence, přes sociální polarizaci společnosti, ekonomické i geopolitické konflikty, až po akcelerující dopady klimatických změn, vše s dopadem na business. Je opravdu obtížné odhadnout, co bude za pár měsíců. Poptávka se mění ze dne na den, původní odhady vývoje tržeb i zisku se musí neustále revidovat.

Většina manažerů se uchyluje k realizaci změn s krátkodobou návratností a šetří cash, snižují zásoby a doslova „ždímou“ další úspory z již tak „vymačkaných“ procesů. Další zlepšování LEAN nástroji už na plánované výsledky nestačí, občas zbývá už jen doslova „pár drobných“ v úzkých místech díky implementaci optimalizací skrze Teorii omezení.

Ve naší malé nástrojárně jsme optimalizovali procesy obrábění snad 100 krát, a pořád ten Excel nevycházel. Když spadla poptávka po leteckých dílech, zkusili jsme auta, poptávka po autech popadala jen o něco později, do toho drahé energie či nedostupné materiály. Bez produktů s vysokou přidanou hodnotou, je to jen nekonečné trápení. Proto jsme začali vyvíjet a prodávat své vlastní produkty, od vlastní konstrukce až po montáž, připravili jsme výrobu na míru pro naše klienty. A světe div se, umíme nejen vyrobit levněji než v Asii, ale hlavně dodávat k zákazníkovi podstatně rychleji. 

Je však zjevné, že dochází ke globálním turbulencím, nejedná se o krátkodobou nerovnováhu poptávky a nabídky. Proto je nutné realizovat dlouhodobé strategie, mít více variant rozvoje dle aktuální situace, budovat možnost „radikálního výběru možností“. Na dlouhé vymýšlení ale nezbývá čas, vše se extrémně rychle mění a výběr z možností také musí probíhat velmi rychle a neustále.

A rychlé rozhodování, často bez detailních analýz, nemusí vždy přinášet kýženou sladkou odměnu v podobě vyšších tržeb a zisků. Nový produkt se nemusí trefit do potřeb zákazníků, nový proces nemusí vyhovovat zaměstnancům, hypotézy o vývoji trhu se nemusí naplnit a místo zisků se pak sčítají ztráty. Jak z toho ven? Je potřeba změnit myšlení managementu, který realizuje strategii v počasí silných turbulencí.

První nutnou podmínkou je nikoliv myslet a pak konat, ale myslet a při tom konat. Čas mezi generováním nápadů pro inovace produktů, procesů či Kaizen nápadů a mezi implementací do praxe je v tradiční firmě často poměrně dlouhý, i proto, že obě fáze mohou realizovat jiní manažeři. Na počátku ti z výzkumu a vývoje, poté lidé z provozu, do toho LEAN & Six Sigma týmy, každý tým podle svého harmonogramu. Centralizovaná strategie se implementuje různými týmy decentralizovaně. V turbulentním prostředí se realizace stává součástí fáze přemýšlení a naopak. Vymýšlené se ihned realizuje skrze LEAN Kanban plánovače akcí, vždy pouze jeden krok za druhým, s okamžitou zpětnou vazbou z realizace do vymýšlení.

Řada lidí sleduje kriticky restrukturalizační kroky Elona Muska ve společnosti Twitter, včetně velmi kontroverzního hlasování uživatelů o setrvání Elona Muska v roli CEO. Ale během pár týdnů je z původních 8.000 zaměstnanců ve firmě již jen 1.500 z nich, navíc Twitter už si nehraje na samozvaného cenzora názorů svých uživatelů. Samozřejmě změny s různými dopady, včetně nemalých dopadů na valuaci firmy. Elon Musk prostě konal a myslel zároveň, nečekal na analýzy ani nesestavoval PowerPoint se spoustou slajdů k diskusi a teprve poté vydal pokyny. Provedl změny ihned, protože firma, která dlouhodobě generuje ztrátu 4 milióny USD denně zjevně moc smysl nedává, nikomu, a akce musela přijít ihned. Zatím je na hodnocení poměrně brzy, ale první kroky byly spíše správné, zvláště pak v EU bychom si měli vzít k srdci jeho tvrdé ultimátum zaměstnancům „buď budou pracovat s vysokou intenzitou a dlouhé hodiny, nebo by měli odejít“, protože Asie nespí.

Úspěšné strategie radikálního výběru možností musí zahrnovat i dalších minimálně 4-5 ingrediencí. Ale čas letí, a s ohledem na aktuální let ekonomiky v silných turbulencích je i tento můj krátký pohled na dnešní ekonomiku již příliš dlouhý. Tak možná příště, nebo třeba někdy dobré kafe u vás osobně ? ..

A do té doby přeji pokud možno klidný let!

Libor Witassek

Byznys je o přidané hodnotě, MM Spektrum 1.6.2022

Česká ekonomika dlouhodobě vykazuje nerovnovážný stav. Budoucnost montoven, a to i úspěšných, nemá z dlouhodobého hlediska perspektivu. Pokud nezvýšíme konkurenceschopnost našich produktů, více se nezačleníme do ekonomiky eurozóny a pokud bude ČNB dále diktovat českému trhu, problémy budou podle kybernetika, podnikatele a manažera Libora Witasska přetrvávat.

Článek pokračuje ZDE

Drahé energie novým asteroidem pro evropské dinosaury?

Konflikt na Ukrajině a zároveň nedostatek klíčových energií v Evropě z jiných důvodů budou i nadále držet ceny elektrické energie i plynu řádově výše než v roce 2021. Je to taková rána, že to v Evropě místy připomíná situaci, jako když vymřeli dinosauři před 66 milióny let po nárazu asteroidu do naší planety.

Koncem roku 2021 jsem si dovolil malou prognózu pro rok 2022, a zatím jsem se nijak zvlášť nezmýlil. V článku Ekonomický výhled roku 2022 jsem vytipoval 6 klíčových ohrožení pro letošní rok a zatím se zdá, že jsem se příliš nezmýlil ani v jednom z nich. Jako klíčové faktory ohrožení se nyní ukazují zrychlující se inflace a dramatický nárůstu cen energií.

Článek pokračuje ZDE.

Podpora Gigafactory je jako léčit rakovinu kůže indulonou

Česká republika je malá ekonomika, která je závislá na exportu. Velkou část exportu pokrývá český průmysl, který dnes tvoří cca 2% celkové produkce v EU, jsme na 12.příčce v EU, více než polovina české produkce míří na export. Velkou část českého průmyslu ale tvoří subdodavatelé nefinálních výrobků, nebo-li výrobci komponentů pro zahraniční finální výrobce. Český průmysl je tak sektorem s velmi nízkou přidanou hodnotou, nemluvě o tom, že významná část subdodavatelského průmyslu je navíc ve vlastnictví nadnárodních korporací a nejsou to české firmy, zisky i dividendy končí v zahraničí.

Článek pokračuje ZDE.

Ekonomický výhled do roku 2022

Ekonomiky většiny zemí světa byly negativně zasaženy pandemií koronaviru, to vedlo k astronomickým ztrátám a gigantickým dluhům. Velká část podnikatelů, politiků a občanů nyní vzhlíží do roku 2022 s nadějí, že se vše opět vrátí do normálu. Ekonomika je živý organizmus, je to autonomní soustava, která reaguje na globální trendy na straně spotřebitelů, dodavatelů a dalších subjektů. Světová i česká ekonomika jsou aktuálně v dramatické nerovnováze a jako takové proto usilují o dosažení nové rovnováhy …..

Celý článek je ZDE.

Management ve 21. století, 13.10.2021

Pozvánka na konferenci, kde vystoupí špičkoví manažeři velkých institucí, generální ředitelé výrobních podniků a inovátoři metod řízení. Představíme širší veřejnosti obtíže firem a české ekonomiky během současného období transformace a ukážeme dobré příklady moderního managementu. Ten by měl pomoci českou ekonomiku po složitém období opět nastartovat.

Svět 21. století se prudce vyvíjí. Internet mění ekonomické, celospolečenské i politické vztahy. Chceme si zvýšit životní úroveň, ale současně začínáme mít obavu o stav naší planety. Řídit cokoliv v tomto prostředí je nesmírně obtížné a vyžaduje manažery pro 21. století.

Registrace ZDE.

HLEDÁME TĚ! Programátor/programátorka RPA – 4-denní pracovní týden za plnou mzdu!

Hledáme posily do týmu konzultantů a ajťáků pro vývoj aplikací pro Digitální výrobní podniky. Právě hledáme posily do naší party (v Opavě, v Brně nebo v Ostravě).

Jsi geek, máš rád nové technologie, inovativní služby, chceš se naučit, jak se zvyšuje výkonnost procesů pro mezinárodní společnosti, které hrají první globální ligu?

Pak jsi tady správně. Právě hledáme posilu – Programátora/programátorku RPA pro automatizaci procesů – do naší nově budované party.

Čím se bude nová posila bavit:

– programování SW robotů pro Robotickou automatizaci procesů v UiPath
– implementace modulů AI do firemních procesů
– komunikací s klienty
– spoluprací s průmyslovými specialisty a konzultanty DC VISION

https://www.dcvision.cz/cs/otevrene-pozice/